Russische passagiersschip "Ivan Franko"Onze sloep komt van een passagiersschip uit de Sovjet Unie: ‘Ivan Franko’. Het schip werd in 1964 door de werf Mathias Thesen Wismar in Oost-Duitsland gebouwd. Samen met andere schepen hoorde het bij de Baltic Steamship Line. Deze schepen voeren van Leningrad, nu St. Petersburg, via Helsinki en Gotenbord naar Londen. Op dit 176 meter lange schip was plaats voor 1.250 passagiers. Daarnaast waren er ook nog eens 347 personeelsleden op het schip werkzaam. Aan beide zijden van het schip hingen 6 reddingssloepen. In een noodgeval moesten er dus 133 personen in 1 sloep.

De sloep is genoemd naar Ivan Franko. Ivan Franko was een Oekraïense dichter. Ivan Jakovytsj Franko (Oekraïens: Іван Якович Франко) (Nahujevitsj (Galicië (Oost-Europa)27 augustus 1856 –Lemberg (nu Oekraïne), 28 mei 1916) was een Oekraïense dichter en auteur. De stad Ivano-Frankivsk is naar hem vernoemd. (Bron: Wikipedia)

De Woelwater De WoelwaterDe sloep werd gevonden in Sneek (kwam uit Amsterdam) op het terrein van een scheepswerf. De sloep zag er niet uit maar de romp leek goed van vorm. De sloep is van het bouwjaar 1970, lengte 8.15, breedte 2.50, gewicht ca. 1.200 kg en van aluminium. Lichter dan de vorige sloep. Deze sloep was ca. 1.900 kg. De sloep werd naar Makkum gebracht en op de werf van Bloemsma & Breemen aangepakt. 4 van hun personeelsleden roeiden in de andere sloep. De romp werd van binnen en buiten helemaal kaal gehaald, schoon geschuurd en geborsteld. Een voor- en achterdek werd er ingelast. Hierna kwam de vloer en de bankjes. De voetenbankjes, de riemen, de dollen, etc, kwamen uit de oude sloep “De Woelwater”. Uiteindelijk zijn er ongeveer 200 klinknagels vervangen door nieuwe. De romp werd in de primer gespoten, geplamuurd en grijs geschilderd. Na het schilderen werd het logo van de sponsor Bloemsma & Breemen er op aangebracht. Na de opknapbeurt werd de sloep naar Stavoren gebracht waar de sloep een sleepproef onderging. Een must om mee te kunnen doen aan de wedstrijden. Ook is de sloep aangemeld voor een HT nummer.