Verslag van de 40ste HT race!

Na een lange voorbereiding, vele trainingen en een kort nachtje was het zover: Vrijdag 30 mei 2014: de 40ste HT race! Een prachtige dag met de zon al volop aan het schijnen, een fris briesje en geen regen! We waren om 8 uur in Harlingen en hebben eerst de bagage en de sloep naar het volgschip gebracht. Daar hebben we eerst alles klaar gemaakt, de ballast eruit gehaald en helemaal geïnstalleerd. Natuurlijk goed insmeren, goed eten en drinken en nog wat doorspreken hoe we het zouden doen. Om 10 uur ging ons volgschip de Vesta richting het wad en na wat zenuwplasjes konden we inroeien. Natuurlijk hebben we gezocht naar bekenden aan de kade en uitgebreid gezwaaid naar heiten en memmen, kinderen en andere aanhang die er stonden. En toen mochten we naar de startlijn. De start ging goed, we waren als een van de eersten buiten de havenmond en lieten de rest van de groep snel achter ons. Alleen de Zeeolifant, met 14 jonge jongens van de zeevaartschool in Delfzijl roeide nog voor ons.

De eerste 3 uren gingen super, we lagen steeds voorop, we keken mooi op de rest van het veld uit en we hadden onze eigen afgesproken koers. Maar toen kwamen we bij de Vliestroom en daar kwamen steeds meer sloepen langs ons heen die een betere stroom hadden gekozen. (zelfs een sloep waar 1 van onze heren in zat die in de laatste groep waren gestart!). En dat schuitengat kwam maar nooit, we hadden last van de golfslag en die golven bleven maar komen. Maar toen was daar toch het Schuitengat. Ineens waren de golven weg, de stroom en de wind hadden we tegen en we gingen 3,5km in het uur. Maar de slag hadden we wel te pakken! Toch kwamen er steeds meer sloepen langs beide zijden en raakten we steeds meer vermoeider en geïrriteerder. Er kwam geen einde aan, we zaten met de riemen in de grond en sommigen hadden te weinig gegeten en gedronken en alles begon zeer te doen. Maar toen kwam toch de groene Slenk ton en waren we ein-de-lijk uit dat Schuitengat. Maar niet dat we er al waren! Dus maar blijven roeien en wachten op die havenmond. Daar de laatste vermoeide slagen en na 4 uur en 39 minuten was daar die finish.

Het eerste half uur eerst bijkomen, wat eten wat drinken, even liggen en wat napraten. De rest van de dag douchen, de roeiersmaaltijd en toen op bed (al gingen sommigen nog op stap). Zaterdag hebben we lekker omgehangen en heerlijk in de zon geluierd, met een hapje en een drankje en toen ’s avonds naar de tent voor de uitslag en het HT feest. We waren toch wel gespannen omdat we eigenlijk nog niks wisten. De 1e 10 krijgen een beker en mogen op het podium komen. Maar we kwamen niet in het rijtje voor. Dus toen het klassement uitgedeeld werd, heb ik er gauw 1 opgehaald. Daarop stond dat we 24ste waren geworden. Dat is niet onze normale plek, want meestal zitten boven het midden. Maar toen keek ik verder bij de gegevens en zag ik een straf staan van 6 Watt! Met de beschrijving: overtreding door volgschip. Dus Maaike (voorzitter) en Edward (schipper en roeier bij de heren) zijn naar de HT commissie gegaan om verhaal te halen. Wat bleek: de Vesta was bij een tijdswaarneming er tussendoor gevaren waarbij ze sloepen hebben gehinderd. Dit mag niet, dus kregen wij de straf. Het sneu was: Edward stond toen niet eens aan roer maar was aan het pannenkoeken bakken voor de gasten! Degene die aan het roer stond, had nog gezegd: er stiet wol een flinke stroom! Dus ze zijn gewoon uit koers geraakt. Nou ja, dit is niet anders. Wanneer we de straf niet hadden gehad zouden we iets van 15e zijn geworden, dus daar zijn we tevreden mee. Het feest was er niet minder om, met veel dansen, zingen, touwtrekken en veel lol. Rond een uur of 3 lagen we in bed en om 6 uur werden we gewekt door de motor, we gingen weer richting huis. De hele dag waren we op het water en gingen via de sluizen van Cornwerderzand het IJsselmeer, Workum en Heech weer terug naar IJlst. Daar werden we opgehaald door de aanhang en kinderen en gingen we roodverbrand weer naar huis na een super mooi weekend.